بررسی موضوع موعود گرایی داعش

Image result for ‫داعش‬‎

دولت اسلامی عراق و شام (به عربی : الدولة الاسلامیة فی العراق والشام ) با نام اختصاری داعش یک گروه ستیزه جوی جهادگرای سلفی است که پیروی یک آموزه بنیادگرای وهابی از اسلام سنی است.

این گروه که از ژوئیهٔ 2014 ادعای خلافت جهانی کرده است و خود را دولت اسلامی (به عربی: الدولة الاسلامیة ) می نامد؛ همچنین بخش های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه را با جمعیت های 2٫8 و 8 میلیون نفر و بخش های کوچکی را در لیبی، نیجریه و افغانستان در تصرف خود دارد. این گروه به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت های عراق و سوریه و دیگر گروه های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده است. داعش یکی از رادیکال ترین گروه های اسلام گرا در خاورمیانه است. آن ها علاوه بر عراق و سوریه بخش هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود دارند و گروه های هم پیمان آن در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال هستند.

جالب است بدانید که این گروه به ظهور هم اعتقاد دارد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

یکی از باورهای اساسی داعش اعتقاد به ظهور قریب الوقوع مهدی موعود و فرارسیدن آخرت است و تقریباً تمام تصمیمات مهم و قوانین دولت اسلامی، مطالبی که در بیانیه ها و اعلامیه های خود و بر روی تابلوها، گواهینامه ها، سکه ها و نوشت افزار درج می کنند از پیشگویی های آخرالزمانی آن ها پیروی می کند.

 ریشه این نگاه به نیروهای بنیان گذار القاعده عراق برمی گردد که در جلسات خصوصی خود مرتب از مشاهده علائم برپایی قیامت صحبت می کردند. به گفته ویل مک کانتس محقق موسسه بروکلین که کتابی در مورد فرجام گرایی داعشی ها نوشته است، یکی از اسلام گراهای برجسته عراق در سال 2008 به بن لادن هشدار داده بود که رهبری القاعده در عراق به دست افرادی افتاده که «مرتب در مورد مهدی صحبت می کنند و تصمیمات استراتژیک خود را بر همین اساس اتخاذ می کنند» به طوریکه القاعده در نامه ای به آنها گفته بود که این بحث ها را تمام کنند.


Image result for ‫داعش‬‎


اهمیت عجیبی که داعش برای شهر دابق قائل است به همین موضوع برمی گردد. دابق روستای بزرگی در شمال حلب است که وقتی نیروهای دولت اسلامی در سال 2014 آن را با هزینه سنگینی به تصرف خود آوردند به طرز جنون آمیزی شادمان بودند و جشن می گرفتند. در حالیکه دابق در یک منطقه دشتی بدون هیچ اهمیت استراتژیک واقع شده است. داعش حتی نشریه رسمی خود را «دابق» نامگذاری کرده تا اهمیت این موضوع را آشکار کند. ارتباط دابق با آخرالزمان به حدیثی بازمی گردد که در صحیح مسلم نقل شده که آخرالزمان وقتی فرا می رسد که جنگی میان سپاه اسلام و سپاه رومیان در دابق به وقوع می پیوندد و مسلمین با وجود تلفات زیاد به پیروزی می رسند. کلمه روم به امپراتوری روم شرقی اشاره دارد که اکنون وجود خارجی ندارد و نیروهای دولت اسلامی معتقدند منظور از آن سپاه کفار است و در حال حاضر با آمریکا قابل تطبیق است.

بر اساس روایات آخرالزمانی مورد قبول داعش؛ پس از آن دجال از خراسان ظهور می کند و تعداد زیادی از مسلمانان را می کشد به طوریکه فقط 5 هزار نفر از آنها باقی مانده و در بیت المقدس محاصره می شوند. درست در زمانی که دجال آماده می شود تا کار آنها را یکسره کند. مسیح به زمین بازمی گردد و دجال را از پا درآورده و سپاه مسلمین را به پیروزی می رساند.

به نقل از ویکی پدیا یکی از احادیث دیگری که از پیامبر در مورد فرارسیدن قیامت نقل شده اینست که زمانی فرا می رسد که مردم مدتهاست دیگر در مورد آن صحبت نمی کنند. از نظر داعشی ها اکنون همین شرایط وجود دارد و در هیچ مسجدی واعظان از این موضوع صحبت نمی کنند.

به همین دلیل است که جنگجویان داعشی همواره وعده «فتح روم» را می دهند و تمام شماره های دابق با نقل قولی از ابومصعب الزرقاوی آغاز می شود که در آن از میان بردن سپاه صلیبیون در دابق وعده داده می شود. در شماره 7 دابق مقاله ای با عنوان «انقراض محدوده خاکستری» منتشر شد که در آن گفته می شود در دوران آخرالزمان دنیا میان مسلمانان مؤمن و دشمنان اسلام تقسیم شده و دیگر محدوده خاکستری میان آن ها وجود ندارد. در نتیجه مسلمانانی که از دولت اسلامی پیروی نمی کنند -همچون شیعیان، پیروان تصوف و مسلمانان معتقد به دمکراسی- به اردوگاه دشمنان اسلام کشیده خواهند شد. طرفداران دولت اسلامی بر اساس همین اعتقادات خود مشتاقانه انتظار نبرد زمینی با آمریکاییها و متحدانشان را می کشند. ورود سپاه آمریکا به جنگ برای آنها به مفهوم فرارسیدن جنگ دابق و صحت پیشگویی هایشان خواهد بود.

بسیاری از فعالیت های داعش ها با هیچ نوع محاسبه عقلانی قابل توجیه نیستند. حکومت هایی چون آلمان نازی یا خمرهای سرخ کامبوج سعی می کردند جنگ ها و فعالیت های خود را پنهان کنند اما داعش بر عکس با انتشار فیلم های متعدد گردن زدن یا فیلم زنده سوزاندن خلبان اردنی همه را به دشمنی با خود برانگیخته است. آن ها نه تنها با شیعیان، کردها، یزیدی ها، مسیحی ها و تمام مسلمانانی که با آن ها هم عقیده نیستند می جنگند، بلکه حتی با القاعده نیز وارد نبرد شده اند. این رویکرد داعش به این دلیل است که آنها استراتژی خود را بر اساس محاسبات عقلانی تعیین نمی کند بلکه سعی دارند هرچه سریعتر جنگ سرنوشت ساز دابق برپا می شود. جان جهادی جلاد بریتانیایی داعش در فیلم گردن زدن پیتر کاسیگ امدادرسان آمریکایی می گوید: ما اولین صلیبی را در دابق دفن می کنیم و مشتاقانه منتظر آمدن بقیه سپاهیان شما هستیم»

۰
پروژه متلب
۱۷ بهمن ۰۱:۰۸
عالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی