تاثیر کرونا بر خرید و فروش آثار هنری/ گالری‌ها دست به دامن فروش آنلاین شدند

هرساله در روز‌هایی پایانی سال که بازار خرید و فروش داغ است و مردم به دنبال نوکردن وسایل منزل، لباس و... هستند، نمایشگاه‌هایی ویژه حراج آثار هنری برگزار و آثار هنرمندان تجسمی با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می شود تا فرصتی برای خرید آثار اورجینال برای مردم فراهم شود.

نگارخانه لاله واقع در بوستان لاله یکی از نگارخانه‌های معروف دولتی است که بیست و پنجم بهمن ماه، نهمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران را افتتاح و ۸۶ اثر از ۲۰۰ هنرمند را ارائه کرد، اما به فاصله کوتاه و همزمان با اعلام اخبار کرونا این نمایشگاه در دوم اسفندماه تعطیل شد.

محمد حسین سعلبی فرد مدیر نگارخانه لاله درباره وضعیت اقتصاد هنر در این روز‌ها گفت: وضعیت هنر به وضعیت کلی جامعه بستگی دارد، در ایامی که مردم قرنطینه خانگی را پیش گرفته اند و حفظ سلامتی و تامین نیاز‌های اولیه برایشان اولویت دارد قطعا خرید اثر هنری انتظار بی جاست.

وی با بیان اینکه بخشی از آثار به فروش رسیده، افزود: امیدوارم که این بحران هرچه سریعتر به پایان برسد، اما اگر ادامه داشته باشد گالری‌ها چاره‌ای جز فعالیت مجازی و فروش آنلاین ندارند. کما اینکه تعدادی از آن‌ها در حال حاضر این کار را انجام می دهند و به نظرم دست گالری‌های خصوصی برای این نوع فعالیت بازتر است.

«آخرین رویداد» هم عنوان فروش سالانه گالری شلمان، گروه اورنگ و گالری قاف است که روز نهم اسفند افتتاح شده و همچنان دایر است و تا ۲۳ اسفند ادامه خواهد داشت.

علی مزارعی مدیر گالری شلمان هم درباره وضعیت فروش آخرین رویداد گفت: روز افتتاحیه ۷، ۸ نفر بیشتر نبودیم و در این روز‌ها هم اصلا بازدید کننده نداریم با این حال ما الکل، مواد ضدعفونی کننده و... برای مخاطبان فراهم کرده ایم.

وی افزود: تا الان فقط ۲ اثر کوچک فروخته ایم، روز گذشته هم تعدادی از هنرمندان آثارشان را پس گرفتند. از فروش این نمایشگاه راضی نبودیم، اما در نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر گالری شلمان جزو پرفروش‌ترین گالری‌ها بود.

مزارعی در پاسخ به اینکه با توجه به تعطیلی نمایشگاه ها، تکلیف تاریخ افتتاحیه‌ها چطور خواهد بود، اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم نه تنها شلمان بلکه بیشتر گالری‌ها تاریخ‌ها را جابجا و اگر پوستر، دعوت نامه و... چاپ شده باشد بابت هزینه‌ها با هنرمندان مدارا می‌کنند.

گفتنی است در این ایام اکثر گالری‌ها فروش خود را به صورت آنلاین در سایت، صفحات اینستاگرام و... انجام می‌دهند. امید است با پایان کرونا، گشایش گالری‌ها به شور و گرمای سابق خود بازگردد.

منبع: yjc

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی