انواع سوخاری و طرز تهیه آن

حتی اگر سوخاری‌ها گزینه اول شما در فست‌فودها نباشد، هر از گاهی که از پیتزا و برگر خسته شوید برای تنوع، سوخاری سفارش می‌دهید. البته بعضی از افراد به‌قدری عاشق سوخاری هستند که اگر برای غذای اصلی هم سفارش ندهند، حتما به عنوان پیش‌غذا هم که شده، سوخاری می‌خورند. سوخاری‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع آن می‌تواند غذای اصلی یا پیش‌غذا باشد. معروف‌ترین سوخاری که به عنوان وعده اصلی درنظرگرفته می‌شود، مرغ است و قارچ و پیازحلقه‌ای هم از سوخاری‌های معروفی است که به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود. به هرصورت سوخاری‌های لذیذی که ما امروزه می‌خوریم، تاریخچه‌ای دارند که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه سوخاری

اگر بخواهیم درباره اولین سوخاری‌هایی که به شکل امروزی در دنیا پخته شده‌اند صحبت کنیم، احتمالا به یاد آمریکا می‌افتیم. بله عبارت مرغ سوخاری برای اولین بار در دهه 1830 در آمریکا ثبت شد و بعد از آن در کتاب‌های آشپزی آمریکایی در دهه‌های 1860 و 1870 رواج پیدا کرد. البته مرغ سوخاری که در ایالت‌های جنوبی آمریکا درست می‌شود در واقع ترکیبی از شیوه‌های سرخ کردن مرغ به روش اسکاتلندی و آفریقایی در قرون وسطی است. در آن زمان‌ها اسکاتلندی‌ها مرغ را بدون هیچ ادویه‌ای در روغن سرخ می‌کردند و برده‌های آفریقایی هم از این روش استفاده کردند و با مزه‌دار کردن مرغ در ادویه آن را سرخ می‌کردند. بعدها با مهاجرت اسکاتلندی‌ها به آمریکا این شیوه پخت مرغ در آمریکا هم رایج شد. احتمالا بعدها مرغ سوخاری به سبک سوخاری‌های کی‌اف‌سی بر همین اساس درست شدند.

 

کی‌اف‌سی

کی‌اف‌سی رستورانی آمریکایی است که به صورت زنجیره‌ای در سراسر دنیا فعالیت می‌کند و به مرغ‌های سوخاری‌اش معروف است. کی‌اف‌سی از نظر میزان فروش، بعد از مک‌دونالد دومین رستوران در دنیاست که در 123 کشور فعالیت دارد. موسس این رستوران شخصی به اسم ساندرز بود که در چهل‌سالگی یک رستوران سرراهی در پمپ‌بنزین تاسیس کرد و بعدها با دستور مرغ کنتاکی مشهور شد. غذای اصلی در منوی کی‌اف‌سی تکه‌های مرغ سوخاری است که با ترکیبی از 11 ادویه طعم‌دار شده است و البته این ترکیب یک راز تجاری است. بعد از دهه 1990، کی‌اف‌سی منوی خود را گسترش داد و ساندویچ فیله مرغ، سالاد، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دسر و نوشیدنی‌ هم به آن اضافه کرد. شعار کی‌اف‌سی ضرب‌المثلی مشابه به آن چیزی است که ما در فارسی می‌گوییم: انگشتاتم می‌خوری!

مرغ سوخاری

وقتی صحبت از سوخاری باشد، بیش‌تر از همه به یاد مرغ سوخاری می‌افتیم. برای تهیه مرغ سوخاری از قسمت‌های اصلی آن یعنی سینه، بال، ران و پا استفاده می‌کنند  و هیچ‌وقت یک مرغ را به طور کامل سرخ نمی‌کنند. مرغ سوخاری غذایی است که معمولا در رستوران‌ها سریع‌تر از غذاهای دیگر آماده می‌شود و خیلی از اوقات آماده است اما تهیه آن در منزل زمان‌بر است. به هرحال اگر دوست دارید می‌توانید مرغ سوخاری را مشابه به آنچه در رستوران میل می‌کنید در منزل تهیه کنید. برای تهیه مرغ سوخاری تخم‌مرغ را با نمک و فلفل هم بزنید و به آن آرد سوخاری، فلفل قرمز، نمک، مقداری زنجبیل، پودر پیاز، ریحون خشک و پودر سیر اضافه کنید و کامل مخلوط کنید. قسمت‌های مرغ را در این مخلوط بگذارید تا کامل پوشانده شود و به مدت یک ساعت کنار بگذارید تا حسابی مزه ادویه‌ها را به خود بگیرد. سپس آن‌ها را سرخ کنید. برای اینکه مرغ سوخاری بیش‌تر شبیه به سوخاری‌های رستوران‌ها شود، بهتر است از پودر سوخاری درشت استفاده کنید و مرغ‌ها را در سرخ‌کن بگذارید تا سرخ شود. روش دیگر این است که تکه‌های مرغ را در کاسه تخم‌مرغ بزنید و وقتی همه قسمت‌هایش تخم‌مرغی شد، در مخلوط پودر سوخاری درشت و سایر ادویه‌ها بغلتانید.

فیش اند چیپس

این غذا همان‌طور که از نامش پیداست، ماهی سوخاری همراه با سیب‌زمینی سرخ‌شده ترد است. فیش‌ اند چیپس که درواقع غذایی انگلیسی است اولین بار در دهه 1860 درست شد و تا سال 1910 بیش از 25000 رستوران در سراسر انگلستان به وجود آمد که فقط این غذا را تهیه می‌کردند. امروزه فیش اند چیپس یکی از محبوب‌ترین غذاها به خصوص در کشورهای انگلیسی‌زبان مثل استرالیا، نیوزلند، آمریکا و کاناداست که درهرکشور کمی متفاوت است. برای مثال در انگلیس و ایرلند، سیب‌زمینی معمولا ضخیم‌تر از نوع آمریکایی است و چربی کم‌تری دارد. این غذا معمولا با انواع ماهی قابل تهیه است اما در گذشته با ماهی سنگسر درست می‌شده است. امروزه فیش اند چیپس بیش‌تر با ماهی کد یا هدوک درست می‌شود و معمولا با سس تارتار خورده می‌شود. برای تهیه این غذا در منزل ابتدا سیب‌زمینی را با پوست از وسط ببرید و هر قسمت را به صورت طولی برش بزنید، به آن نمک بزنید و تکه‌های نسبتا ضخیم سیب‌زمینی را در روغن داغ شده بیندازید تا سرخ شود. در یک کاسه مقداری آرد، یک لیوان ماءالشعیر، تخم‌مرغ، بکینگ‌پودر، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کنید و هم‌بزنید تا یکدست شود. فیله‌های ماهی را به اندازه نصف کف دست یا کمی بزرگ‌تر برش دهید و در مایع خمیری که از قبل تهیه کردید، بغلتانید تا همه قسمت‌های آن از خمیر پوشیده شود. ماهی را داخل روغن داغ به مدت 3 یا 4 دقیقه بگذارید تا سرخ شود. برای اینکه سیب‌زمینی و ماهی یکدست سرخ شود و ترد باشد بهتر است که در سرخ کن یا قابلمه پر از روغن سرخ شود. از آنجایی که این غذا روغن زیادی به خود می‌گیرد، حتما بعد از آماده شدن آن را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن آن گرفته شود. برای تهیه سس تارتار، خیارشور رنده شده را با سس خردل و مایونز، آب‌لیمو، نمک، فلفل و شوید مخلوط کنید.

مشاهده موضوع پیشنهادی  انواع غذا مجلسی و جدید با مرغ

 

همچنین بخوانید:راه‌های پیشگیری از چاقی

قارچ سوخاری

قارچ سوخاری به عنوان یک میان‌وعده یا پیش‌غذا در رستوران‌های فست‌فودی همراه با غذای اصلی خورده می‌شود. برای تهیه قارچ سوخاری مانند هر سوخاری دیگر، ابتدا خمیر سوخاری را درست کنید. در یک کاسه پودر سوخاری را با تخم‌مرغ، پودر سیر و مقدار کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود و قارچ‌ها را با خمیر بپوشانید و سپس در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود. موقع خارج کردن قارچ‌ها از قاشقی استفاده کنید که سوراخ داشته باشد و مانند آبکش عمل کند تا روغن اضافه آن وارد بشقاب نشود.

پیاز سوخاری

از دیگر میان‌وعده‌های سوخاری، پیاز سوخاری است که تهیه آن آسان است. ابتدا پیاز را پوست بگیرید، آن را بشویید و کامل خشک کنید. بهتر است پیاز درشت انتخاب کنید تا حلقه‌های آن بزرگ و زیاد باشد. در مرحله بعدی پیاز را به صورت حلقه‌حلقه ببرید و هرحلقه بیش‌تر از دولایه نباشد تا مغزپخت شود. در یک کاسه تخم‌مرغ، نمک، زردچوبه و فلفل را مخلوط کنید و حلقه‌های پیاز را به این مخلوط آغشته کرده و در پودر سوخاری بغلتانید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود. به طور کلی ادویه‌های سوخاری بر اساس سلیقه قابل تغییر است، برای مثال می‌توانید به این ترکیب پودر زنجبیل هم اضافه کنید. روش دیگر این است که پودر سوخاری و سایر ادویه‌ها را با تخم‌مرغ و مقدار کمی آب مخلوط کرده و خمیر سوخاری درست کنید، سپس حلقه‌های پیاز را با این خمیر بپوشانید.

 

میگو سوخاری

بسیاری از افراد میگو و سایر غذاهای دریایی را به خاطر بویی که دارد، دوست ندارند. اما میگو سوخاری خوش‌طعم است و معمولا به خاطر داشتن پودر سوخاری، بو نمی‌دهد. برای تهیه این غذا، ابتدا میگوهای پوست کنده شده را در یک ظرف دربسته با سیر و پیاز بریده شده به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید. سپس خمیر سوخاری را به همان ترتیبی که توضیح داده شد، درست کنید و میگو را با خمیر بپوشانید. به ضخامت خمیر سوخاری توجه کنید، اگر خمیر سوخاری ضخیم باشد، پیاز ترد نمی‌شود.

آرد سوخاری چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

آن چیزی که در تمام غذاهایی که نام برده شد مشترک است، آرد سوخاری است. آرد سوخاری از آسیاب کردن نان‌های خشک و حجیم تهیه می‌شود. بنابراین در منزل هم می‌توانید به راحتی با خالی کردن وسط نان باگت و خشک کردن آن، آرد سوخاری درست کنید. بعد از اینکه خمیر وسط نان باگت را خشک کردید، آن را آسیاب کنید تا تبدیل به پودر شود. پودر را با ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، کاری، نمک، پودر سیر و زنجبیل مخلوط کنید تا خوش‌طعم شود.

 

منبع : ریحون

۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی