بهترین غذاهای آبکی و مقوی

معرفی چند غذای آبکی خوشمزه و مفید

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که وقتی خودمان یا یکی از اعضای خانواده مریض می شود به غذای آبکی روی می آوریم تا زودتر حال خودمان یا مریض مان خوب شود. غذای آبکی را بسیاری از خانواده ها دوست دارند ولی عده ای هم اصلا آن را به عنوان غذای اصلی نمی توانند جایگزین کنند. غذاهای آبکی برای سلامتی و دستگاه گوارش بسیار مفید اشت و هضم آن نیز راحت تر است. توصیه ما به کسانی که مشکل گوارش دارند این است ک حتما به غذای آبکی روی بیاورند. در این مطلب از کافه نبات لیستی از غذاهای آبکی برای شا عزیزان آورده ایم تا هر وقت خدای نکرده خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان مریض شدند یا همینجوری هوس غذاهای آبکی کردید آن را تهیه کنید و از خودنش لذت ببرید. 

 


لیستی از انواع غذای آبکی

  • آش دوغ

  • آبگوشت

  • اشکنه

  • شله مشهدی

  • آش رشته

انواع سوپ ها، رایج ترین غذای آبکی

سوپ بلغور، سوپ مرغ، سوپ جو، سوپ ورمیشل، سوپ سبزیجات و … به احتمال زیاد وقتی هر کدام از ما دچار سرماخوردگی ساده می شویم و به پزشک مراجعه می کنیم اولین نسخه ای که پزشک برای ما تجویز می کند منع از غذاهای پر چرب و انواع ترشی ها و روی آوردن به غذای آبکی از جمله سوپ می باشد. ممکن است برای خیلی از افراد این غذای آبکی ناخوشایند باشد ولی مجبور هستید برای مدتی این غذاها را میل کنید تا بهبودی کامل یابید چون هر کدام از این سوپ ها سرشار از مواد مغذی است و انواع ویتامین ها در آن نهفته است. سوپ یکی از بهترین غذهای آبکی برای هر فرد مریض و بیمار می باشد؛ غذایی خوشمزه که به انواع مختلف می توان آن را تهیه کرد. سوپ از جمله غذاهای آبکی است که طرفداران زیادی دارد و مخصوصا در فصل سرما و شب و روزهای سرد زمستان بر سر خیلی از سفره ها خودنمایی می کند. در ماه مبارک رمضان هم این غذای آبکی و خوشمزه میهمان بسیاری از خانواده ها است و همچنین در بسیاری از رستوران ها به عنوان پیش غذا استفاده می شود.

آش دوغ

آش دوغ نیز یکی از غذاهای آبکی بسیار خوشمزه می باشد که طرز تهیه آن نیز بسیار آسان است. این غذای آبکی برای بسیاری از بیماران توصیه می شود. حتی به طور معمول خیلی از خانواده ها به عنوان غذای اصلی نیز سر سفره خود از این غذای آبکی خوشمزه استفاده می کنند.

آبگوشت (دیزی)

همه ما این غذای آبی خوشمزه را می شناسیم و همیشه از خوردن این غذای لذیذ لذت می بریم. آبگوشت غذای آبکی است که طبخ آن بسیار راحت است. این غذای آبکی خوشمزه در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و حتی توریست هایی که به ایرا نمی ایند نیز به شدت تمایل به خوردن این غذا پیدا می کنند. دیزی با نان سنگک و دوغ و سبزی بی نظیر می شود. مضاف بر اینکه این غذا بسیار مفید است و سرشار از انرژی است.

طرز تهیه آبگوشت سنتی و خوشمزه :

بهتره نخود و لوبیا رو از شب قبل خیس کنین و دو الی سه بار آبش رو عوض کنین تا نفخشون بره. گوشت، دنبه، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، سیرها که از وسط به دو نیم کردیم و پیاز رو هم که از وسط به دو نیم کردیم رو داخل قابلمه میریزیم و حدود ۵ الی ۶ برابر حجم مواد آب اضافه میکینم. بهتره تا کل آب آبگوشت رو از اول کار بریزیم تا طعم آبگوشتمون بهتر بشه ولی اگه احیانا در اواسط کار آب بیشتری احتیاج بود حتما از آب جوش استفاده کنین. من پیاز رو خورد نکردم چون میخواستم بعد پخت گوشت پیاز رو از آب دربیارم اما در صورتی که شما دوست دارین پیاز داخل آبگوشت بمونه ریز خوردش کنین. حالا در قابلمه رو میبندیم و شعله رو هم زیاد میکنیم تا آب جوش بیاد. وقتی آبجوش اومد کفهای روی سطح آب رو با یه قاشق برمیداریم. حالا به موادمون زرچوبه و فلفل اضافه میکنیم و شعله رو هم کاملا ملایم کرده در قابلمه رو هم میذاریم و اجازه میدیم تا گوشت و حبوبات آروم آروم بپزن. همون طور که گفتم یکی از رموز خوشمزه شدن آبگوشت آرام پختنشه. بعد از حدود ۲ الی ۳ ساعت موادمون خوب پختن در این مرحله سیب زمینی هارو هم از وسط نصف کرده و به آبگوشت اضافه میکنیم و در صورت تمایل لیمو عمانی هارو هم داخل آبگوشت میریزیم. من معمولا فقط برای یک ساعت میذاریم لیمو عمانی ها داخل آبگوشت بمونن تا آبگوشتم تلخ نشه و بعد درشون میارم. آبگوشت ما بعد از زمان کلی تقریبا  ۴ ساعت دیگه حسابی جا افتاده و به روغن انداخته و حاضره. بعد از اضافه کردن سیب زمینی و لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی، نمک و در صورت تمایل دارچین رو هم اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا باز موادمون برای ۱ الی ۲ ساعت دیگه آروم آروم بپزن.

 

اشکنه

اشکنه یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که در گذشته از غذاهای پر مصرف محسوب می شده است. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد ، مواد زیادی برای طبخ نمی خواهد و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. انواع اشکنه در مزره غذاهای آبکی بسیار مفید و البته راحتی است و طرز تهیه آن بسیار ساده می باشد. همچینن خواص فراوان نیز دارد. این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ است و بیشتر در هوای سرد و پاییزی و در فصل زمستان طبخ می شود.

شله مشهدی

شله مشهدی یکی از غذاهای ابکی بسیار لذیذ مخصوص مشهدی های عزیز است. شاید دهان تان با شنیدن نام شله مشهدی آن بیفتد به خصوص مشهدی های عزیز که می دانند شله مشهدی چه غذای خوشمزه ای است. مشهدی ها عاشق شله مشهدی هستند هر چمد شله مشهدی غذای آبکی به نظر می رسد و شاید فکر می کنید با خوردن آن سیر نمی شوید ولی مواد تشکیل دهنده آن سرشار از پروتئین، گوشت و حبوبات است. این غذای آبکی خوشمزه بیشتر در ماه مبارک رمضان و ایام محرم توسط مشهدی ها تهیه می شود، چون طرز تهیه آن خیلی سخت و زمان بر است و معمولا نمی شود در تمام ایام سال آن را درست کرد. مردم مشهد این غذای را با نان و سبزی و نوشابه مصرف می کنند و به عنوان غذای اصلی بر سر سفره ها واقعا معرکه است. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر سفری به مشهد مقدس داشتید حتما این غذای خوشمزه و لذیذ را امتحان کنید.

 

آش رشته

آش رشته یکی از انواع آش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به عنوان محبوب ترین آش ایرانی محسوب می شود. این آش خوشمزه در میان ایرانیان به اندازه ای محبوب است تقریبا کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که آش رشته را دوست نداشته باشد. این غذای آبکی نیز برای بهبود بیماران مفید می باشد چون سرشاز از حبوبات، سبزی، مواد مغذی، سیر و پیاز که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارذد می باشد. 

چرا برخی افراد غذای آبکی دوست ندارند؟

ممکن است در خانواده شما هم فردی باشد که اصلا غذاهای آبکی را دوست نداشته باشد. ممکن است این فرد غذاهای آبکی را اصلا به عنوان غذا حساب نکند و بگوید با غذای آبکی اصلا سیر نمی شویم و تا وقتی غذاهایی مثل پلو نخورند انگار که اصلا غذا نخورده اند. شاید دلیل اصلی که خیلی ها غذاهای آبکی را دوست ندارند این است که غذاهای آبکی آنها را سیر نمی کند و اگر هم به صورت موقت سیر شوند خیلی زود دوباره گرسنه خواهند شد. ذکر این نکته ضروری است که خوب است کسانی که قصد کم کردن وزن دارند بیشتر از این نوع غذاها استفاده کنند زیرا این نوع از غذاها کم کالری، سالم و مفید هستند و زیاد خاصیت چاق کنندگی ندارند. همچنین می توان از غذاهای آبکی به عنوان پیش غذا استفاده کرد.

۰
Dtcvgty
۲۰ ارديبهشت ۱۸:۰۶

من دنبال غذا های جدید و متنوع بودم نه اینا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی